moždani udar

Prvi put u istoriji objavljene su smernice prevencije moždanog udara za žene. Pokazalo se da moždani udar češće pogađa žene, a kvalitet života onih žena koje prežive gora je nego kod muškaraca.

Ženski hormoni, trudnoća, porođaj, kao i drugi faktori specifični za pol predstavljaju veći rizik ove potencijalno smrtonosne blokade u mozgu.

Preeklampsija

Ovo stanje koje karakterišu visok pritisak, oticanje i proteini u mokraći, značajan je rizik tokom i nakon trudnoće. Žene s hroničnom hipertenzijom ili one koje su od toga patile u prethodnoj trudnoći treba da uzimaju niske doze aspirina od 12. nedelje trudnoće pa sve do porođaja, preporučuje se u smernicama.

Ako konzumirate manje do 600 mg kalcijuma dnevno, trebali biste uzeti u obzir dodatke kalcijuma.

Ako u trudnoći imate visok pritisak, on mora biti pod kontrolom.
Ako se razvije preeklampsija, imate veći rizik da razvijete hipertenziju kasnije u životu pa dobiti i moždani udar. Zato je važno redovno ići na lekarske kontrole.

Oralna kontracepcija

Uzimanje oralne kontracepcije povećava rizik od moždanog udara, zbog čega se preporučuje izmeriti krvni pritisak pre početka uzimanja pilula. Još ako pušite, zaboravite na njih. Ako uzimale pilule i pušite, imate znatno veći rizik i od srčanog i moždanog udara.

Hormonska supstituciona terapija

Pokazala se povezanost te terapije s kardiovaskularnim bolestima.

Migrena s aurom

Migrene s aurom definisane su kao tipične migrenske glavobolje uz prisustvo vizuelnih poremećaja, trnaca, utrnulosti, slabosti i poteškoćama govora koje prethode glavobolji. Iako nema dokaza da bi smanjena učestalost migrena smanjila rizik od moždanog udara, ne bi bila loša ideja tretirati ih.

Fibrilacija atrija

Ovo je jedan od najčešćih oblika aritmije i glavni faktor rizika za moždani udar. Preciznije, povećava rizik od moždanog udara četiri do pet puta. Što su žene starije, to se fibrilacija atrija povećava. Posetite lekara ako osetite ubrzan rad srca, preskakanje otkucaja, ili bilo šta neobično.

Visok krvni pritisak

Povezanost visokog krvnog pritiska i moždanog udara jedan je od najjačih u celoj medicini. Ako snizite krvni pritisak, snižavate rizik od moždanog udara. Najbolji način za to je zdrav život. Šta to podrazumeva?

Redovna fizička aktivnost, umerena konzumacija alkohola (ne više od jednog pića dnevno), prehrana bogata voćem, povrćem, žitaricama, orašastim plodovima, maslinovim uljem i niskim unosom zasićenih masnoća.