Simptomi reume obuhvataju probleme s mišićima, tetivama, zglobovima i kostima. Oni se skoro uvek pogoršavaju  s promenama vremena, naročito s kraja leta. Oscilacije atmosferskog pritiska, vlažnosti vazduha i temperature utiču na receptore za bol. Tada te koštano-zglobne tegobe postaju znatno izraženije već početkom septembra.  Hronični bolesnici ogrću se sa prslucima, a neretko trpaju i kestenje u džepove, ne bi li se zaštitili.

Mada su se ranije smatrale pratiocima trećeg životnog doba, od reumatskih bolesti sve češće oboleva i mlađa populacija.

Simptomi

Simptomi su veoma karakteristični i izrazito neprijatni: javlja se bol, otežana je pokretljivost, a od vidljivih promena koje su ređe javljaju se otok i crvenilo ili modra boja na koži, uz bolnu osetljivost na dodir i pokret. Penekad se javlja bol u leđima, koji može da se širi duž noge. Nekada se bol oseća samo kod pokreta ili kada se menja vreme. Međutim reumatska oboljenja mogu da budu toliko teška, da izazovu deformisanje zgloba ili kosti i da pacijent postane skoro nepokretan. Takva reumatska oboljenja pripadaju grupi oboljenskih reumatizma.

Oblici reume

Kada neko kaže da ima reumu, to najčešće znači da boluje od jednog od dva tipa oboljenja: zapaljenskih reumatskih bolesti koje imaju lošiju prognozu, ali su na sreću ređu. Ili nezapaljenskih oblika ili vrsta reumatizma koje nisu nisu toliko teške. Inače, sve reumatske bolesti su hronične, progresivne, bole, a neke dovode do gubitka funkcije, a nekada i do invaliditeta.

Ishrana kod reume je izuzetno važna

Na pitanje kako se leči reuma, gotovo svaki lekar daće vam sličan odgovor – mediteranskom ishranom. Naravno ona sama po sebi nije dovoljna, ali je glavni preduslov za dobro stanje vaših zglobova i kostiju. Tajna mediteranske vitalnosti zaokupira pažnju stručnjaka širom sveta već decenijama.

Maslinovo ulje je prirodni lek protiv reume

U pripremi jela obavezno je korišćenje ekstradevičanskog maslinovog ulja. Bez njega se mediteranska ishrana ne može zamisliti.

Ono ublažava upale i mnogo je zdravije od drugih, naročito rafinisanih ulja, poput suncokretovog. Naime, industrijski prerađena ulja puna su omega-6 masnih kiselina. One mogu podstaći upalne procese u telu i biti okidač za gojaznost.

Treba obratiti pažnju i na način pripremanja hrane. Naime, reuma kod dece i mladih najčešće se dovodi u vezu sa nepravilnom ishranom.

Specijaliteti s roštilja ili oni prženi na visokoj temperaturi ne preporučuju se pošto podižu nivo AGE materija u krvi. Zasad nije naučno dokazano kako one pogoršavaju simptome reume. Ipak, njihova koncentracija je povećana u krvi ljudi čiji se organizam bori s čestim upalama.

Žitarice su jako važne ishrani

Integralne žitarice posebno ovas, heljda i smeđi pirinač- naročito su delotvorne u terapiji reumatoidnog artritisa. Ukoliko se redovno konzumiraju, znatno redukuju nivo proteina CRH koji se smatra markerom upale u telu.

Među najvažnijim sastojcima integralnih žitarica nalozi se selen, jedan od najjačih antioksidansa. On ima antiupalno dejstvo, a ima ga i u ribi i u semenkama suncokreta. Ukoliko vam je dijagnostikovana reuma u nogama, svakodnevno ga unosite.

Ipak, trebalo bi biti oprezan s pšenicom i njenim brašnom, jer obiluju glutenom. Naime, najnovije istraživanje
ukazuje da se 41 odsto ispitanika oporavilo nakon izbacivanja ovih namirnica. Njihovo zdravstveno stanje se poboljšalo u kratkom roku, naročito kod obolelih od reumatidnog artritisa. Prilikom ispitivanja potvrđeno je kako je veliki deo reumatskih bolesnika istovremeno i netolerantan na gluten.

Jedite pasulj i sočivo

Belančevine su nam preko potrebne za normalno funkcionisanje organizma. Kada je posredi bolest reuma, nutricionisti su se usaglasili: one iz mesa zamenite proteinima biljnog porekla. Stoga u jelovnik obavezno uvrstite pasulj, sočivo i leblebije.

Osim što su bogate proteinima, ove namirnice obiluju alfa-linolenskom kiselinom. To je jedna od najmoćnijih omega-3 masnih kiselina, koja efikasno staje na put upalama.

Ipak, imajte na umu kako ne postoji univerzalni jelovnik za obolele od reume. Namirnice koje kod nekih ljudi pogoršavaju tegobe, kod drugih pomažu, te ih mogu jesti bez posledica. Zato je najbolje početi voditi dnevnik ishrane. Tako ćete najbolje pratiti promene zdravstvenog stanja u skladu s tim šta jedete.

Medom protiv artritisa

Sladokusce će obradovati vest kako je med na listi namirnica poželjnih za reumatske bolesnike. Smatra se za najbolji prirodni lek za reumu i artritis. Vekovima se koristio u kombinaciji s jabukovim sirćetom u cilju ublažavanja upale i bolova.

Stoga ga slobodno dodajte poslasticama (ali pravite ih isključivo od integralnog brašna). Jači efekat postići ćete ako ga kombinujete s cimetom, ali i orasima. Oni zahvaljujući omega-3 masnim kiselinama imaju antiupalno dejstvo. Takođe, ukoliko pomešate med i beli luk, dobićete prirodni lek protiv bola i upala.

Zdravi začini ublažavaju reumatske bolove

Umesto kuhinjske soli i industrijskih začinskih mešavina, u pripremi jela koristite začinsko bilje. Naročito se preporučuje kurkuma, sama ili kao sastojak indijske mešavine kari. Ta biljka, u drevnoj Indiji poznata je kao zlatna boginja. Ona ne ublažava samo upalu već i bol u slučaju reumatskih oboljenja, pojačavajući pritom pokretljivost zglobova. Naročito je delotvorna usled degenerativnih bolesti, poput artroze.

Ukoliko vas muči reuma u rukama ili nogama obavezno u ishranu uvrstite đumbir. Njegov koren takođe je dragocen u borbi protiv upala.

Na kraju kuvanja jelima obavezno dodajte i svež peršunov list (u pripremi poslastica koristite cimet). Specijalitete pripremajte s dodatkom belog i crnog luka, koji su takođe poznati borci protiv upala. Prvi ih ublažava zbog alicina, dok je crni luk efikasan zahvaljujući kvercetinu. Udruženi s vitaminom C staju na put upalnim procesima.

Izbegavajte crvena mesa

Konzumiranje crvenog mesa i iznutrica poput jetre i bubrega trebate svesti na minimum. Mogu biti okidač za upalne procese u telu, te se posledično javlja i bolest reuma.

Zapravo, trebalo bi znatno smanjiti unos proteina životinjskog porekla. Oni mogu pogoršati simptome pojedinih reumatskih oboljenja, kao što je giht.  Dnevno ne bi trebalo jesti više od 100 g mesa, i to najbolje živinskog bez kožice. Ono je bogato sumporom, koji potpomaže apsorpciju kalcijuma i podstiče obnavljanje hrskavice.

Ima ga i u kelju i susamovom semenu. Inače, taloženje mokraćne kiseline, što izaziva napade gihta, izraženije je u hladnijim danima. Mehanizam delovanja vremenskih prilika na reumatska oboljenja još uvek nije u potpunosti poznat.