Depresija je ozbiljno mentalno stanje koje na godišnjem nivou odnosi ogroman broj života, a ono što nam se dešava i što olako proglasimo depresijom zapravo je depresivnost – prolazno stanje lošeg raspoloženja i gubitka energije.

Depresija je izlečiva, ali samo uz adekvatnu i pravovremenu stručnu pomoć. Leči se psihoterapijski, medikamentozno ili kombinacijom jednog i drugog.

Od 28 različitih simptoma depresije, ova četiri su najvažnija:

  1. Tužno raspoloženje
  2. Smanjeno interesovanje za život i životna zadovoljstva
  3. Gubitak energije
  4. Problemi sa koncentracijom

Dr Eiko Frajd, vođa istraživanja kaže: „Potrebno je da prestanemo da razmišljamo o deperesiji kao o bolesti koju izaziva veliki broj promenljivih simptoma. Depresija je složeni, ekstremno heterogeni sistem simptoma koji su u interakciji. A neki od tih simptoma daleko su značajniji od ostalih.“

Istraživači su pregledali 28 različitih simptoma depresije kao jedan povezani sistem. Dr Frajd objašnjava: „Ako o depresiji razmišljamo kao o mreži u kojoj postoji interakcija simptoma, onda je jasno da jedan simptom može izazvati drugi. Na primer, nesanica može dovesti do zamora, što može izazvati probleme sa koncentracijom, koji ponovo izazivaju nesanicu. Ovaj primer začaranog kruga pokazuje da specifični simptomi o kojima osoba izveštava, kao i njihova interakcija mogu biti od ključnog kliničkog značaja.“

Kako ublažiti depresiju

Važno je da budete fizički aktivni. Vežbanje podstiče lučenje endorfina, hormona sreće, što je prirodni antidepresiv.

Potrudite se da što više vremena provodite napolju, u prirodi ako je moguće. Na taj način telo iz sunčevih zraka upija vitamin D, a vi ćete se bolje i zdravije osećati.

Pazite šta jedete

i nikako ne bi trebalo da preskačete obroke. Važno je da unosite šećer jer ćete na taj način sprečiti česte promene raspoloženja, ali se čuvajte prejedanja.

Pokušajte da jedete što više namirnica koje pospešuju lučenje endorfina. Hrana bogata omega-3 masnim kiselinama, proteinima, dobro će uticati na  vaše raspoloženje. Dakle, konzumrajte: ribu, crnu čokoladu, orahe, pasulj, mleko, zeleno lisnato povrće…

Trebalo bi da izbegavate kofein – umanjuje nivo hormona serotonina i na taj način negativno utiče na raspoloženje.

Potrudite se da obuzdate svoje misli

odnosno da ih okupirate nečim drugim i ne mislite previše o onome zbog čega se loše osećate. Naravno, ne možete da zaboravite na svoje probleme, ali ih neće rešiti celodnevnim razmišljanjem.  Bavite se nekim hobijem, čitajte, gledajte filmove…

Psiholozi kažu da pomaže i pisanje dnevnika. Tako ćete iz sebe „izbaciti“ ono što vas muči, a što možda nikome ne biste rekli. Stručnjaci kažu i da pisanje dnevnika pomaže da problem analizirate iz više uglova i možda pre dođete do rešenja.

Družite se sa pozitivnim ljudima

Kada ste tužni ili depresivni, najmanje što vam treba je mrgud u okolini koji će vas zatrpavati svojim problemima i pesimističnim mislima.

U društvu dece, ali i životinja, ljudi se takođe osećaju bolje

Iskrene i čiste emocije dece, ali i kućnih ljubimaca vratiće vam osmeh na lice barem na kratko.

Pomažite drugima

Tako ćete imati manje vremena da razmišljate o sopstvenim problemima, a saznanje da nije samo vama teško, čak i da je možda nekom drugom još teže, može da pomogne.

Ne stidite se da pokažete svoje emocije

„Gutanjem“ problema samo ćete doprineti tome da se lošije osećate. Dakle, kada ste tužni, isplačite se, kada ste ljuti razgovarajte sa osobom koja vas je iznervirala i tako rešite problem. Imajte poverenja u ljude – razgovarajte sa prijateljima, članovima porodice… za koje mislite da mogu da vam pomognu. Podelite muku.

Valechin® kapi

deluju umirujuće, psihotonično i relaksantno, zbog sadržaja valerijane. Preporučuju se kod različitih stanja nervoze, psihičke napetosti, stresa, nesanice, bolova i grčeva u digestivnom traktu i kardiovaskularnih poremećaja (hipertenzija, stenokardija, aritmija).