ubrzati metabolizam

Šta ubrzava metabolizam

Verovali ili ne, nije sve samo u hrani koju jedete, već i u nekim vašim svakodnevnim navikama, počevši od toga kako spavate do toga kako provodite slobodno vreme. A evo načina da to uočite i promenite.

1. Smanjite temperaturu sobe u kojoj boravite i u kojoj spavate. Studije su pokzale da na ovaj način vaše telo sagoreva više kalorija. Organizam tada povećava unutrašnju temeperaturu kako bi održao toplotu, a time anagažuje više energije i troši više kalorija, odnosno ubrzava metabolizam.

2. Smanjite stres ili ga svedite na minimum. Stres vrlo često lečimo ukusnom hranom jer nam ona podiže nivo serotonina i na taj način maskira nevolje privremenim osećajem sreće. Ali to nije sve što goji. Tokom izlaganja stresu telo luči hormon kortiziol koji se u više navrata pokazao kao faktor koji usporava metabolizam. Studija koja je rađena na Ohajo Univerzitetu 2014. godine pokazala je da žene pod stresom tokom 24 sata sagore 104 kalorije manje nego one koje nisu izložene njegovom dejstvu.

3. Spavajte dovoljno. Nedostatak sna je opet svojevrstan stres za organizam. Pokazalo se da nedovoljno sna utiče na to da se telo prilagodi tom stanju umora na taj način što će trošiti manje energije ili usporiti metabolizam.

4. Vežbajte. Već i vrapci na grani znaju da je vežbanje neophodno da biste smršali. Ono što vi time radite jeste upravo ubrzavanje metabolizma. Čak i redovna šetnja od pola sata dnevno može da utiče njegovu brzinu, a ako tome dodate i neke druge vežbe, onda možete značajno da napravite razliku. Za ubrzavanje metabolizma najbolje je da izgradite mišiće. Telo koje ima više mišića troši više energije, odnosno ima brži bazalni metabolizam. Dakle dižite tegove. Osim toga, dobar je i intervalni trening. A kada ste se već bacile na vežbanje, onda se dovedite u top formu tako što ćete raditi ove vežbe protiv celulita.

5. Izbegavajte rigorozne dijete. Da, dobro ste pročitale, možda je baš to razlog što ne možete da smršate. Promeniti način ishrane i zdravije se hraniti je jedno, a preći na neku sasvim restriktivnu dijetu u kojoj unosite jako malo kalorija tokom dana je drugo. Takva je recimo Danska dijeta. Postoje načini ishrane koji vam mogu pomoći da smršate, iako je unos hrane tokom obroka veliki, dovoljno da se zasitite. Na primer, to je hrono ishrana koja ograničava namirnice i način njihovog kombinovanja i broj obroka tokom dana, ali ne i količinu koju treba da pojedete. Rigorozne dijete imaju ono što se naziva “jo-jo ” efekat. Ukoliko naglo ukinete veliki broj kalorija, vrlo brzo počećete da osećate žudnju za hranom i kilogrami će se vratiti. Osim toga, izgladnjivanjem vi dovodite telo u režim preživljavanja. Organizam tada usporava metabolizam na vršenje najosnovnijih funkcija, a vaša dijeta postaje besmisleno iscrpljivanje. Umesto toga, bolja je varijanta da pratite svoju ishranu i to koliko kalorija zapravo unosite u organizam. Zatim to uporedite sa brojem kalorija koji treba da unosite u skladu sa svojim godinama i nivoom aktivnosti. Ukoliko imate višak kilograma, postoji velika šansa da preterujete.

6. Ne preskačite doručak. Koliko puta ste čuli da je doručak najvažniji obrok u toku dana? Naravno, ne bilo kakav. Pogledajte šta vam je potrebno za zdrav doručak i šta ubrzava metabolizam. Zašto je ovaj obrok bitan? Zato što na taj način vi dajte vašem organizmu odmah ujutru zadatak da započne trošenje kalorija i imate sasvim dovoljno vremena tokom dana da ih potrošite. Dajete mu zalet. Ukoliko jedete pre spavanja, vaš organizam se usporava dok odmarate pa je i varenje hrane sporije. Ako vam je to navika, telo ostane u tom sporom tempu. Usled toga, masne naslage gomilaju i gomilaju.

7. Jedite tokom celog dana. Ali bez preterivanja, molim. Drugim rečima, bolje je da jedete više manjih obroka tokom dana, jer je na taj način vaš metabolizam ceo dan upošljen. Ukoliko svedete ishranu na dva ili tri obroka tokom dana između kojih je veliki razmak u vremenu, velika je šansa da ćete, kada dođe vreme da jedete, biti mnogo gladni i da ćete se prejesti. Eto nevolje!  Pored toga,  usled gladi vaš metabolizam će da uspori trošenje kalorija (opet onaj režim preživljavanja).

Na isti  način bilo bi poželjno da razbijete rutinu vežbanja na 2 ili 3 kraća treninga u toku dana. Ako je to nemoguće, probajte da idete peške ili biciklom na  posao, izbegavajte liftove,  razgovarajte telefonom stojeći ili šetajući oko stola, iskoristite pauzu za kretanje.

8. Smejte se puno i glasno. 15 minuta dobrog smejanja može da potroši čak 40 kalorija i ubrza vaš metabolizam. Naravno, što se više smejete, vaš metabolizam bolje se snalazi sa tim brzim ritmom.

9. Isključite telefone i računare u slobodno vreme. Mala studija urađena na Northwestern univerzitetu u SAD pokazala je da izloženost plavom svetlu ekrana sa ovih uređaja povećava glad i utiče na brzinu metabolizma, odnosno na njegovo usporavanje. Iako to još nije sasvim dokazano, provereno ćete ogladniti ukoliko sedite ceo dan surfujući internetom, a uz to još nabasate na neke sočne recepte.

10. Menjajte količinu kalorija koju unosite tokom dana. Prosečna količina kalorija koja vam je potrebna tokom dana je oko 1200 kalorija. Ali nije dovoljno voditi se samo ovom brojkom. Možete jesti i manje od toga, a da vam metabolizam i dalje bude spor i da ne vidite rezultate mršavljenja koje očekujete. Pa kako onda ubrzati metabolizam? Jedite manje od 1200 kalorija, ali ne držite se striktno tog broja. Neki put unesite malo više, neki put malo manje. Do sad ste već shvatili kako stvari funkcionišu – stalno isti broj kalorija koje telo treba da sagori tokom dana i jednolična ishrana utiču na to da se ono navikne na tu brzinu u ulenji. Ovakvim malim promenama vi unosite dinamiku u celu tu priču.

NAMIRNICE KOJE  UBRZAVAJU METABOLIZAM

Naravno, nije u pitanju samo kako jesti, već i šta jesti. Ukoliko želite da znate šta ubrzava metabolizam, onda morate da znate da su u te svrhe posebno dobre ove namirnice:

Ljuta papričica

Da li vam se nekad učinilo da gorite kad jedete nešto ljuto? Za to je zasluža kapsaicin. koji u našem telu deluje tako što  podiže temeperaturu tela i na taj način ubrzava metabolizam.

Proteini

Ukoliko se hranite pretežno proteinima, na dobrom ste putu da ubrzate metabolizam jer ovakav način ishrane, prema nekim istraživanjima, omogućava da sagorite 150-200 kalorija više  tokom dana nego kada se hranite mastima ili ugljenim hidratima. Proteini su napravljeni od amino-kiselina i teže se  razgrađuju, odnosno vašem telu treba više energije da ih razloži. Ukoliko se hranite ugljenim hidratima i mastima koji se lako razlože, vaš metabolizam se ulenji i postaje sporiji.

Mlečni proizvodi

Ukoliko želite da ubrzate metabolizam, onda je jedan od načina koji morate probati u konzumiranju mleka i mlečnih proizvoda. Ovde značajnu ulogu igra kalcijum u kombinaciji sa drugim supstancama iz mleka. On je taj koji  daje signal vašem telu da ubrza potrošnju kalorija. Istraživanja su pokazala da sam kalcijum (ili onaj nađen u drugim namirnicama) ne daju ovakve rezultate.Potrebna je ta mlečna kombinacija. Dakle, navalite na niskomasno mleko, sireve ili jogurt!

Voda

Posebno je dobro za ubrzavanje metabolizma ukoliko pijete 2 čaše vode pre jela. Prvo, stomak će vam biti puniji pa ćete manje jesti, a onda, voda čini da se vaš metabolizam ubrza. I zapamtite – voda, a ne alkohol ili sokovi. Sokovima i alkoholom dodajete još kalorija, a činjeica je i da konzumiranje alkoholnih pića pre jela otvara apetit i  da možemo da pojedemo i do 200 kalorija više.

Najbolja varijanta je da popijete hladnu vodu, jer onda telo koristi dodatnu energiju da tu istu vodu zagreje na temeperaturu tela.

Čaj za ubrzavanje metabolizma

Pored vode i mleka, jedan od načina kako ubrzati metabolizam i smršati je u čajevima.  Ovde se pre svega preporučuju zeleni čaj, oolong čaj…