Muči vas nesanica? Brojna istraživanja pokazuju da su glavni uzrok takvom stanju nezdrave navike i pogrešno ponašanje. Ljudi ostaju dugo budni, ujutro dugo spavaju, a pri tom jedu nezdravu hranu. Sve to utiče na kvalitet spavanja. Problemi s nesanicom mogu, nažalost, da postanu hronični. Koje su to, dakle, najčešće greške koje pravimo kada je reč o navikama spavanja i kako ih promeniti?

Popodnevna dremka

Ljudi koji posle podne dugo spavaju, a posebno posle 16 sati, noću teško mogu da zaspe. Umesto odlaska u krevet i sna, oni gledaju televiziju i kradu vreme koje je dokazano najbolje za kvalitetan san. Ako tokom dana stvarno budete umorni, odspavajte, ali nikako duže od 30 minuta.

Nepripremljenost

Nerealno je očekivati da vam se telo iz potpune aktivnosti naglo prebaci u potpuni mir. Našim telima treba vremena kako bi proizvela dovoljno neurotransmitera i poslala mozgu naredbu za spavanje. Dakle, pre nego što krenete na spavanje, nastojte da se opustite. U tome mogu da vam pomognu razne vežbe opuštanja i meditacije. Možete i jednostavno da se umirite, ugasite svetlo i sve ostale aparate, pa da se u miru i tišini opustite.

Kasni obroci

Ljudi koji jedu kasno uveče narušavaju ritam metabolizma, a na taj način povećava se nivo šećera u krvi i aktiviraju organi koji regulišu hormone u telu. Takva hormonalna vrteška loše utiče na san. Kako ne biste imali takvih problema, najbolje je da ne jedete kasno. Ako imate baš jaku želju, pojedite mali proteinski obrok jer on neće toliko uticati na hormonsku aktivnost.

Tablete za spavanje i za održavanje budnosti

Tablete za spavanje ne rešavaju problem nesanice i ne uklanjaju njen uzrok. Njihovo dugotrajno korišćenje naneće više štete nego koristi. Osim toga, takve tablete izazivaju i zavisnost. Slično je i s tabletama za održavanje stanja budnosti, koje u potpunosti narušavaju ritam spavanja i konačno prouzrokuju nesanicu. Umesto tableta, pronađite stručnjaka s kojim ćete se posavetovati. Postoje mnoge prirodne metode poput čajeva, joge i meditacije, koje će vam pomoći.

Alkohol kao sredstvo za uspavljivanje

Budući da alkohol ima svojstva sedativa, mnogi ljudi koje muči nesanica konzumiraju ga kako bi zaspali. Alkohol možda može da uspava, ali kasnije deluje loše na san. Može da prouzrokuje isprekidani sani nikako ne doprinosi kvalitetu spavanja. Odaberite čajeve koji će vas umiriti i uspavati, poput kamilice. Dobro će doći i kalcijum, magnezijum ili minerali koji blagotvorno deluju na organizam i uspavljuju ga.

Televizija kao sredstvo za uspavljivanje

Mnogi ljudi u spavaćim sobama imaju televizore koji im služe kao sredstvo za uspavljivanje. Gledaju televiziju sve dok ne utonu u san. Međutim, takav način uspavljivanja ne garantuje miran i kvalitetan san, već naprotiv, isprekidan san i kasnije buđenje ujutro. Rešenje problema je jednostavno – izbacite TV iz spavaće sobe i nagradite se kvalitetnim snom.

Ležanje u krevetu i iščekivanje sna

Ako nakon što legnete u krevet ne zaspite za 30 do 45 minuta, velika je verovatnoća da nećete zaspati ni u sledećih sat vremena, a možda i duže. Najverovatnije ste propustili „otvorena vrata za spavanje“. „Vrata spavanja“ otvara telo koje šalje poruku mozgu da je vreme za odmor. Kada se ta vrata zatvore, propustili ste priliku. Ako niste zaspali u roku od 45 minuta, ustanite i čitajte knjigu ili se bavite nekom drugom mirnom aktivnošću dok se vrata za san ponovno ne otvore.

Razmišljanje o spavanju

Kad previše razmišljate o tome hoćete li zaspati ili ne i koji je tačno uzrok vaše nesanice, ne možete da zaspite. Što se više na to fokusirate, to postaje veći problem i konačni rezultat je opet nesanica. Spavanje je prirodna stvar. Prestanite da razmišljate o tome. Svaki put kada vam misli krenu u tom pravcu, prekinite ih i fokusirajte se na nešto drugo.